Alleen maar introvert, of een sociale angststoornis?

Op het internet zie je veel introverten roepen hoe graag en hoe vaak ze wel niet proberen sociale evenementen te vermijden, op allerlei manieren en met de meest creatieve smoesjes. Maar in hoeverre kun je het vermijden van sociale activiteiten toeschrijven aan ‘het introvert zijn’? Wanneer neemt het zulke vormen aan dat je moet spreken van een sociale angststoornis of sociale fobie?

Verschil tussen introversie en sociale angststoornissen

Het is zo dat een introvert erg kan genieten van het alleen zijn. Sterker nog: hij heeft deze tijd echt nodig om zichzelf weer op te kunnen laden nadat hij een periode onder de mensen is geweest. Het is echter niet zo dat hij enkel in zijn eentje functioneert. Ook introverte mensen hechten veel waarde aan sociale bezigheden met vrienden en familie en hebben dit contact ook nodig. Ze zullen alleen kiezen voor rustigere omstandigheden: het liefst spreken ze met zijn tweetjes af en slaan ze drukke feestjes over.

 

sociale angst of introversie

 

Wanneer is er sprake van een angststoornis?

Wanneer je sociale situaties zoveel mogelijk begint te vermijden, is er meer aan de hand . Dit gaat verder dan een ‘beetje verlegen’ zijn. Mogelijk ben je bang dat je raar gevonden wordt, ben je bang dat je niet weet wat je moet zeggen, of dat je gaat blozen. Dit kan het geval zijn bij het spreken in het openbaar, bij het telefoneren, of bij ontmoetingen met nieuwe mensen. Deze (of een van deze ) situaties uit de weg gaan omdat je bang bent dat je ze niet zult doorstaan, is een kenmerk van een sociale angststoornis. Deze angst kan een zeer grote invloed hebben op je functioneren op school, op het werk en op je sociale leven.

Help, een paniekaanval

Ook kun je tijdens een stressvolle situatie door angst overvallen worden, waardoor er een paniekaanval ontstaat. Je kunt dan echt het gevoel hebben dat je doodgaat en je geen controle meer hebt over je lichaam. Het ineens koud krijgen, misselijkheid, trillen, kortademigheid en zweten zijn tevens symptomen van een paniekaanval. Wanneer je zo’n paniekaanval hebt gehad, kan dat er vervolgens weer voor zorgen dat je bepaalde sociale situaties (nog meer) gaat vermijden. De angst om weer door zo’n aanval overvallen te worden houdt de angststoornis in stand.

Hoe herken je angst?

Je kunt, zonder dat je het misschien door hebt, een tijd lang doorlopen met klachten die toe te schrijven zijn aan angst. Wanneer je de volgende symptomen herkent en deze kunt koppelen aan bepaalde sociale activiteiten of gebeurtenissen, is er sprake van een sociale angststoornis.

  • druk op de borst, kortademig
  • nerveus gevoel
  • slapeloosheid
  • negatieve gedachtenspiraal
  • droge mond
  • zweten
  • trillen

Hoe kom ik van die angst af?

Voor mensen met een sociale angststoornis geldt dat ze heel goed weten dat hun gedachten irrationeel zijn. Om die negatieve gedachten te stoppen is het goed om hulp te zoeken bij een specialist op dit gebied. Ze verdwijnen namelijk niet vanzelf.

Tijd voor jezelf nemen moet een keuze zijn, niet de enige overlevingsstrategie. En hoe geweldig is het als je ook durft te kiezen voor de schijnwerpers, wanneer jij wat te vertellen hebt? Je hoeft daarvoor echt niet te veranderen in een extravert. Leg jezelf deze druk ook niet op! Wanneer je accepteert dat je introvert bent en daarom af en toe tijd voor jezelf nodig hebt (en jij jezelf deze tijd ook gunt), kun je je extra energie gebruiken om steviger in je schoenen te staan tijdens die pittige sociale activiteiten.