Sorry introvert, je kop koffie is toch niet je beste vriend

We willen het natuurlijk absoluut niet horen. Juist op de momenten dat je de koffie het hardst nodig denkt te hebben, blijkt het tegen je te kunnen werken. Koffie doet namelijk niet voor de introvert wat het wél doet voor de extravert. Zeker wanneer je te maken hebt met tijdsdruk kun je cafeïne maar beter vermijden..

Hebben wij weer. Hoe weten ze dit?

Na twee koppen koffie blijken introverte mensen minder efficiënt te werken wanneer ze een bepaald aantal taken onder tijdsdruk moeten uitvoeren. Extraverte mensen daarentegen werken in een vergelijkbare situatie juist efficiënter nadat ze deze hoeveelheid koffie hebben genuttigd.

Reageren introverten en extraverten dan verschillend op koffie?

Extraverte mensen hebben stimuli nodig om op een niveau te komen waarbij ze alert zijn en ontvankelijker worden voor de omgeving. Introverten zitten echter normaal gesproken al boven dat (optimale) niveau – door de koffie raakt de introvert dus alleen maar verder van dat niveau verwijderd. Cafeïne blijkt voor introverte mensen net zo stimulerend te werken als een kamer gevuld met drukke mensen. Je snapt direct waarom je het beter kunt vermijden..

Hoeveel koffie mag ik dan wel – en wanneer?

Psycholoog Brian Little (van de Cambridge University) adviseert pas later op de dag een kop koffie te drinken: probeer in ieder geval cafeïne te vermijden voor iets belangrijks als een examen, vergadering of een andere stressvolle activiteit. Wanneer je toch koffie drinkt, houd het dan bij één kopje.

 

beter thee dan koffie voor de introvert

 

Maar wat moet ik dan drinken?

Maar wat moet ik dan drinken? Goede alternatieven voor je bakkie troost zijn groene of witte thee. Deze theesoorten bevatten ook cafeïne, maar lang niet zoveel als koffie. Drink kruidenthee als je helemaal van de cafeïne af wilt. Ben je echt een flinke koffiedrinker, wees dan wel voorzichtig met afbouwen om vervelende afkickverschijnselen, zoals hoofdpijn en een ondraaglijk slecht humeur, te voorkomen.