Ben ik overprikkeld? De signalen waar je als HSP op moet letten

Ongeveer 5 tot 20% van de bevolking is hooggevoelig. Deze ‘Highly Sensitive Persons’ hebben een zenuwstelsel dat in staat is om kleine subtiele afwijkingen te onderscheiden, en om deze informatie op een dieper niveau te verwerken. Wanneer er echter teveel informatie verwerkt moet worden, kan er sprake zijn van overprikkeling met allerlei klachten tot gevolg. Waar kun je aan merken dat je overprikkeld bent of raakt? Wat zijn de signalen? En hoe voorkom je overprikkeling?

hsp hooggevoelig introvert mag

Overprikkeling op de korte en lange termijn

Bij een hooggevoelig persoon ontbreekt er een soort ‘filtertje’ waardoor informatie in grote hoeveelheden binnenkomt. Hierdoor heeft de HSP’er heel wat prikkels te verwerken. Wanneer je hooggevoelig bent en je nog niet echt bewust bent van deze processen, loop je grote kans om overprikkeld te raken. Dit kan op zeer korte termijn gebeuren, maar ook op langere termijn.

    • Zo kan het gebeuren dat wanneer je op een druk evenement bent, je voor je gevoel ineens ‘weg moet’. De mensen, de geluiden, de stemmingen; het kan van het een op andere moment teveel worden.
    • Wanneer je echter bepaalde gewoontes en patronen in je leven hebt toegelaten die voortdurend veel van jou vragen, kan dit op de lange termijn tot overprikkelingen leiden. Dit uit zich dan mogelijk door vermoeidheid, een burn out, een verslaving of stemmingswisselingen.

Hieraan kun je merken dat je overprikkeld bent

Hoe weet je of je overprikkeld bent? De klachten zijn bij iedereen verschillend. Het is dus belangrijk om zelf na te gaan welke symptomen bij jou het gevolg zijn van een teveel aan prikkels. Maar nog belangrijker is: hoe kun je deze klachten voortaan voorkomen?

Zo kun je na een drukke dag op het werk ontzettend moe zijn en hoofdpijn hebben. Op de lange termijn kan deze overprikkeling zich uiten door ernstigere klachten, zoals:

  • Extreme vermoeidheid; je wil alleen maar slapen
  • Je kunt je moeilijk concentreren
  • Je krijgt hoofdpijn of andere fysieke klachten zoals spierpijn of misselijkheid
  • Je sluit je af van mensen en je vermijdt sociaal contact
  • Je hebt depressieve gevoelens of angsten
  • Je bent huilerig
  • Je hebt een verslaving ontwikkeld ‘om je maar te kunnen ontspannen’
  • Je hebt last van hyperventilatie of een benauwd gevoel door druk op de borst.

Luister naar je lichaam

Je lichaam geeft door middel van een burn out op een keiharde manier aan dat je je leven nodig aan moet passen. Dat je moet accepteren dat je meer tijd nodig hebt om alle prikkels (indrukken) te verwerken. Veel HSP’ers willen het liefst een wondermiddeltje waardoor ze gewoonweg minder ‘voelen’, maar zo simpel is het helaas niet. De enige oplossing is het accepteren – een moeilijke opgave, maar deze knop zul je om moeten zetten!

Want het accepteren betekent dat je tegen jezelf zegt dat je goed bent zoals je bent. Dat betekent dat je ‘nee’ moet zeggen tegen mensen die je eigenlijk niet wilt teleurstellen. Je zult afspraken af moeten zeggen om tijd voor jezelf te nemen. Mensen moeten laten gaan die die kant van jou liever niet zien. Dit zijn hordes die de meeste hooggevoelige mensen liever niet nemen. Want hoe zal iedereen reageren?

Kan ik dat aan?

Ja, want het wordt uiteindelijk beter. Stop met vasthouden wat pijn doet en kies voor jezelf. Het is een proces, maar je zult snel merken dat je eerlijkheid tegenover jezelf beloond wordt. Pas wanneer jij weer energie hebt kun je er echt helemaal zijn voor anderen!

Meer lezen? Wij hebben hier diverse boeken over hooggevoeligheid en HSP voor je verzameld.