Hoe herstel ik van de drukke decembermaand?

Het zit er weer op: de drukte van de december. De feestjes, diners en familiebezoekjes kunnen heel wat energie vragen van een introvert. Hopelijk heb je de schade al weten te beperken door tussendoor genoeg momentjes voor jezelf te nemen. Maar ook wanneer dat gelukt is, kun je nog het gevoel hebben dat je een soort van ‘kater’ hebt. Merk je dat je je afsluit voor activiteiten en mensen omdat ze energie van je vragen, of ben je lichamelijk vermoeid? Dan moeten er nodig wat herstel-werkzaamheden uitgevoerd worden.

Lees hier waarom de decembermaand een introvert zoveel energie kost.

Om het nieuwe jaar fris te kunnen beginnen is het belangrijk dat je weer opgeladen bent. Met een lege batterij kun je nu eenmaal niet optimaal functioneren. Alle feestactiviteiten hebben je heel wat energie gekost, dus het is ten eerste belangrijk om de ‘schade’ weg te werken.  Wij geven je wat tips zodat je er straks weer helemaal klaar voor bent.

Stel doelen, geen regels

Allereerst; goede voornemens zijn goed, maar leg jezelf niet direct teveel druk op door als een gek met allemaal to do-lijstjes te beginnen. Je herstel komt eerst! Zet voor jezelf alleen wat algemene doelen op papier. Wat wil ik dit jaar gaan bereiken? Waar wil ik aan werken? Ga niet te gedetailleerd te werk en probeer je tot een paar doelen te beperken. Beter één doel bereiken, dan een stapel projecten verzinnen die je onmogelijk allemaal kunt uitvoeren.

Stel daarnaast niet te harde deadlines voor jezelf. Deel je doelen bijvoorbeeld in per seizoen, in ieder geval niet per week. Het leven loopt toch altijd anders dan je verwacht, dus het heeft geen zin om je vast te pinnen op een strak schema. Het missen van een deadline voelt dan mogelijk steeds weer als een teleurstelling, terwijl zelfs de kleinste vooruitgang op weg naar je doel al pure winst is!

Plan de maand januari niet direct vol

Niet alleen jij, ook iedereen om je heen heeft ook de neiging om het nieuwe jaar met goede voornemens te beginnen. Grote kans dat je in januari door anderen benaderd wordt voor afspraken die al maanden werden uitgesteld. Probeer deze valkuil te vermijden door niet overal direct ‘ja’ op te zeggen. Wanneer je een afspraak plant voor februari, is-ie ook gepland: bepaal zelf waar je prioriteiten liggen. Als je je direct laat meeslepen door de agenda van een ander, is de eerste maand van het jaar niet alleen zo voorbij: je zult merken dat je niet aan jezelf toegekomen bent en dat je je eigen doelen hebt verwaarloosd. Dat was niet bepaald de start die je voor ogen had.. Dus eerst voor jezelf kiezen, dan kun je er het hele jaar zijn voor de ander.

Zorg goed voor je lichaam én geest

Om ook lichamelijk weer te herstellen en in balans te raken is het belangrijk om (weer) gezond te eten, voldoende rust te nemen en af en toe de stilte op te zoeken. Vermijd zoveel mogelijk de suikers, de alcohol en een teveel aan cafeïne (introverten moeten namelijk extra voorzichtig zijn met koffie). Zet jezelf niet op een streng dieet: bouw het langzaam af om ‘afkickverschijnselen’ te voorkomen en geef je lichaam tijd voor het herstel. Want wanneer je zowel lichamelijk als geestelijk niet in balans bent, worden de slechte verleidingen alleen maar groter, omdat die voor de snelle ‘kick’ zorgen.

Zet jezelf in beweging!

Een fijne afleiding is regelmatig een flinke wandeling maken in de natuur. Het is niet alleen goed voor je lichaam en je conditie. Zo is zonlicht belangrijk voor de aanmaak van vitamine D, dat in verband wordt gebracht met vermoeidheid en depressie. Het wandelen is tevens een goede manier om je even te focussen op jezelf, je gedachten te ordenen of om de rust te nemen voor bijvoorbeeld een podcast.

fris het nieuwe jaar in

Yoga is ook een geschikte bezigheid om jezelf te dwingen even een moment van rust te nemen en te luisteren naar je lichaam. Je kunt dit op ieder moment van de dag thuis doen, of buitenshuis in groepsverband wanneer je liever een stok achter de deur hebt. Voel je niet schuldig als het je niet iedere dag lukt, of wanneer je merkt dat je ondertussen toch aan andere dingen denkt. Oefening baart kunst, en je hebt nog een heel jaar voor je om te groeien!